Kontakt oss

Om du ønsker en befaring eller lurer på noe, er det bare å kontakte oss!

KONTAKT OSS

Referansebilder

Alle bilder på nettsiden er fra oppdrag utført av oss.

Brosjyrer
Last ned brosjyre om våre behandlingerLast ned brosjyre om ren- og vedlikehold

OM GULVSLIPING

Nesten alle slitte og skadede tregulv kan bli som nye etter et besøk av gulvsliperen.

ART Parkettsliperi er en profesjonell håndverksbedrift som er spesialisert på å puste nytt liv i tregulv. Vi har over 20 års erfaring med å håndtere slipemaskiner og avanserte behandlinger av tregulv. Bransjen er i stadig utvikling, og vi i ART Parkettsliperi har en oppdatert maskinpark for alle typer oppdrag innen gulvsliping. Overflater og teksturer det før bare var mulig å få med store maskiner i fabrikk, er det nå mulig å gjenskape med maskiner vi kan ta med hjem til deg.

Vi deler oppdrag inn i 3 faser: forberedelse, sliping og behandling.

OPPDRAGETS FASER

  • Forberedelse

    Når vi vet tilstanden på gulvet og har avtalt hva som skal utføres, er det viktig at du som oppdragsgiver klargjør aktuelle rom for sliping. Møbler og dekorasjon (malerier o.l.) må ryddes bort, lavthengende gjenstander (lamper o.l.) må festes høyt eller fjernes, sokkellister på fastmonterte møbler bør fjernes og det bør dekkes til med plast der det er nødvendig. Sliping er ikke 100% støvfritt, men du kommer til å bli overrasket over hvor ryddig og lite støvete prosessen er.

  • Sliping

    Slipejobben er mer eller mindre lik for alle tregulv, og består av grovsliping, mellomsliping og finsliping. Hovedforskjellen ligger i hvor grovt/dypt vi må slipe for å nå friskt treverk eller utbedre eventuelle skader. Hvilken behandling du ønsker avgjør hvordan vi avslutter finslipingen.

    Vår moderne maskinpark takler alle typer tregulv og vedlikeholdes jevnlig. Vi har gulvslipemaskiner med kraftige støvoppsamlere for å håndtere de store flatene, og mindre håndholdte til bruk langs vegger og hjørner. I tillegg har vi maskiner som brukes til avansert finsliping.

    Fresing
    Gulv med belegg som egalin, avrettingsmasse, lim o.l., må freses før sliping. Fresen er en maskin med knivblader på valsen, som høvler belegg bort og gulv opp. Dette er en prosess som støver mye. Etter fresing følger sliping. På freste gulv er slipejobben omfattende, da det er mye jobb å gjenopprette skadene på gulvet etter fresen. Det er bare tykke furu- og grangulv som kan freses. På originale eikegulv med belegg, må oppdragsgiver få bort mer eller mindre alt slik at gulvet kan slipes.

  • Behandling

    Når gulvet er nyslipt står du fritt til å velge behandling, uavhengig av hva gulvet var behandlet med før slipingen. Du har dermed mulighet for å få et gulv skreddersydd til dine behov og følelsen du ønsker å skape i hjemmet.

     

HVORFOR VELGE OSS

Vi har over 20 års erfaring som profesjonelle gulvslipere og gulvbehandlere. Vi kombinerer bærekraftig kvalitetshåndverk, faglig kunnskap og punktlighet for å levere et skreddersydd gulv som oppfyller din interiørdrøm.

  • Som medlem av Norges Parkettsliperforbund (NPF), har oppdragsgivere garanti for at oppdrag med oss utføres håndverksmessig forsvarlig.
  • Oppdrag leveres til avtalt pris og tid.
  • God kommunikasjon sikrer at du får et gulv skreddersydd til dine ønsker og behov.

VANLIGE SPØRSMÅL

  • Blir det mye støv?

    Nei. Slipemaskiner lager store mengder støv, men alle maskinene er koblet til veldig gode automatiske støvoppsamlere. Under slipeprosessen støvsuger vi også kontinuerlig med industristøvsugere. En liten mengde støv vil alltids klare å finne veien opp i luften. Det blir dog ikke mer enn at det holder å gå over med en tørr støvklut på utsatte flater i etterkant.

    Merk: Dersom gulvet må freses før sliping, vil det bli mye støv fra fresingen.

  • Blir det mye støy?

    Ja. I slipefasen bruker vi kraftige maskiner som er ganske støyende. Vi bruker hørselvern under slipeprosessen, men det vil ikke være ubehagelig støyende i neste rom dersom døren er lukket. Vi imøtekommer dine behov, og viser forståelse i forhold til dine naboer. I leilighetsbygg kan det være lurt å gi naboer en forvarsel. I behandlingsfasen er det bare støvsuging som støyer.

  • Bør rommet males før eller etter gulvsliping?

    Før er det beste. Ofte støver sparkling/avretting i malerarbeider mer enn gulvsliping (tro det eller ei), så det er lettere for oss å ta vare på malerens arbeid enn motsatt. Det er også lettere å fjerne litt slipestøv fra en nymalt vegg, såfremt den er tørr, enn malingsflekker fra et nybehandlet gulv. Vi sliper helt inntil listverk. Vi gjør vårt ytterste for å være forsiktig, men om det er malte lister er det en fare for at de får kosmetiske overflateskader. Det holder som regel å flekke over disse, men det er oppdragsgivers ansvar.

  • Må jeg rydde rommet før dere starter?

    Ja, rommet må tømmes før møbler, verdifull dekorasjon på vegger, lamper som henger lavt  og elektronisk utstyr. Fastmonterte møbler, som f.eks. bokskap, trenger ikke å fjernes. Dersom det er sokkellister på de fastmonterte møblene, bør de tas av slik at vi unngår å lage overflateskader og kan få slipt lenger inn.

    På grunn av ansvarsspørsmål og arbeidsflyt, vil vi at våre kunder ordner flytting av møbler og rydding av rommet før vi starter på oppdraget. Vi har forståelse for at enkelte har behov for hjelp til flytting av store møbler. Vi er behjelpelige på det, men flytting skjer da på kundens ansvar.

  • Oppdragets varighet?

    Oppdragets varighet avhenger av hvor stor gulvflaten er og hvilken behandling som ønskes. I gjennomsnitt tar oppdrag med Xpress-behandling 3 virkedager, og oppdrag med Gulvstyling 5 virkedager. Gulvet er bruksklart dagen etter at vi er ferdig.

    Under slipefasen, særlig når sandkorningen er fin, bør ikke noen andre enn gulvsliperen gå på gulvet. Dette fordi gulvet er veldig sensitivt for småskader, vann- og fettmerker. Under behandlingsprosessen er det kun vi som kan bruke gulvet av samme grunn. Vi har stor forståelse for at det er ubeleilig at gulvene ikke kan brukes, og strekker oss langt for å få utført jobben så raskt det er fagmessig forsvarlig. I perioder med stor pågang er det mange som skal betjenes og oppdrag kan derfor ta noe lenger tid. I disse periodene legger vi alltid opp en logistikk for å få betjent kunder så raskt som mulig, men de som har vært tidlig ute med booking har prioritet.

© Copyright 2019 | ART Parkettsliperi